Pradziadek Polskiego Fiata 126p
Pradziadek Polskiego Fiata 126p
autorem artykułu jest Aleksander Sowa
Na kilka lat przed tym jak Hitler, Stalin i pozostali przewrócili świat do góry nogami, Fabbrica ltaliana Automobili Torino czyli FIAT opracował pod okiem Dante Giacosa i rozpoczął produkcję samochodu, który w moim odczuciu jest założeniowym pradziadkiem Fiata 126p. Inżynier Dante Giacosa, to zdecydowanie jeden z najwybitniejszych włoskich konstruktorów samochodowych i to z jego konstrukcji czerpali i czerpią nadal inspirację do swoich dzieł tacy styliści jak Pininfarina, Frua, Moretti, Vignale czy Zagato. Giacosa, bo to on opracował większość z nowoczesnych konstrukcji FIATa w przed i po drugiej wojnie światowej. Tak więc powstała Myszka, pradziadek dzielnego bohatera historii naszej motoryzacji.
Prototyp pradziadka Fiata 126p wyjechaÅ‚ po raz pierwszy na drogÄ™ „na wÅ‚asnych koÅ‚ach” 7 października 1934 roku i podczas swojego pierwszego przejazdu osiÄ…gnÄ…Å‚ „imponujÄ…cÄ…” szybkość maksymalnÄ… 82 km/h. Egzemplarz seryjny Fiata 500 po raz pierwszy znalazÅ‚ siÄ™ na wÅ‚oskich ulicach dnia 15 czerwca 1935 roku. FIAT nazwaÅ‚ go 500-tkÄ…, ale nazwa ta – identycznie jak w przypadku Fiata 126p i wszystkich innych maÅ‚ych Fiatów – nie przyjęła siÄ™ bowiem tak jak Fiat 126 byÅ‚ o wiele bardziej w Polsce Maluchem tak ten samochodzik staÅ‚ siÄ™ Topolino (czyli MyszkÄ…) a nie Fiatem 500.
Samochód ten napÄ™dzany czterocylindrowym silnikiem chÅ‚odzonym cieczÄ…, o pojemnoÅ›ci zaledwie 569 cm i mocy 13 KM umieszczony z przodu i napÄ™dzajÄ…cy koÅ‚a tylne. RozwijaÅ‚ maksymalnÄ… prÄ™dkość do 85 km/h i zużywaÅ‚ Å›rednio 6 litrów paliwa na 100 km. Wyposażony byÅ‚ również w „aż” 50 litrowy bagażnik. Auto produkowano prawie przez szereg lat do 1957 roku, również w czasie wojny. Co ciekawe byÅ‚ monitowany także w przedwojennej Polsce, wraz z kilkoma innymi licencyjnymi modelami w 1937 roku w Warszawie przy ulicy SapieżyÅ„skiej i Nabielaka. Nigdy jednak w Polsce go nie produkowano.
Topolino okazaÅ‚ siÄ™ „prawdziwym” samochodem, chociaż spartaÅ„sko wyposażonym, (szczególnie w przypadku wersji podstawowej – czyli „ekononica) i tylko dwumiejscowym, ponieważ tylnÄ… Å‚awkÄ™ trudno nazwać byÅ‚o siedzeniem. Szyby w drzwiach byÅ‚y nieruchome a podczas 18 lat produkcji dokonano jedynie 3 nieznacznych modyfikacji. TaÅ›my montażowe opuÅ›ciÅ‚o 520 000 Myszek, czy nawet Myszek Miki – jak mówili na ten samochód WÅ‚osi.
Po zakoÅ„czeniu produkcji Myszki, powstaÅ‚ koleiny Fiat 500 tym razem Nuova nazwany z kolei „bambibno”. Bambino (czyli dziecko albo chÅ‚opczyk), byÅ‚ już nie tylko zaÅ‚ożeniowym ale także konstrukcyjnym protoplastÄ… 126p, bowiem posiadaÅ‚ już dwucylindrowy silnik czterosuwowy o pojemnoÅ›ci 479 a potem 499 cm³ chÅ‚odzony oczywiÅ›cie – powietrzem. Autko byÅ‚o także z zaÅ‚ożenia czteroosobowe i znacznie nowoczeÅ›niejsze od poprzednika.
Ale to już... zupełnie inna historia.
--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Zobacz takze:
Evan WszechmogÄ…cy
Projektanci stadionu narodowego
Jak czytać lekturę?
Doradcą finansowym każdy zostać może
Czy to standard globalnej telewizji? - DVB- SH